Flowchart met leeswijzers
Hoe breng ik STEM in mijn klas?
Het is belangrijk dat je vertrekt vanuit de kleuters: voor wat hebben je kleuters interesse, verwondering, belangstelling? Dan stel je jezelf de vraag: wat weet ik al rond dit onderwerp? Brainstorm over wat je al weet maar raadpleeg ook voldoende kanalen. Luister eens bij je kleuters, zij weten vaak al meer dan je denkt!
STEM kun je op verschillende manieren aanbrengen, de ene activiteit breng je beter zelfstandig aan, de andere begeleid en nog een andere klassikaal. Er zijn heel wat manieren om STEM aan te brengen in de klas en heel vaak zul je deze door elkaar gebruiken. Het is absoluut niet de bedoeling om deze apart te bekijken, ze vloeien in elkaar door en vullen elkaar aan.
We nemen het boek 'Garage Gust' van Leo Timmers als voorbeeld. U leest dit verhaal voor in de kring en plant een uitstap naar de autogarage. Het inspireert de kinderen om zelf op zoek te gaan naar een manier om een auto te maken. Dan brainstorm je en teken je in de kring wat een auto nodig heeft om te rijden of wat er aan de auto moet zijn (ontwerpeisen). Je biedt allerlei kosteloos materiaal aan en hechtingsmateriaal en gaan ermee aan de slag. Vervolgens worden de wagens uitgetest en wordt er gereflecteerd. Dit kan op verschillende dagen verspreid worden.
Om jullie wat op weg te helpen ontworpen wij enkele leeswijzers die jullie kunnen helpen bij het uitvoeren van activiteiten rond STEM.