Enkele denk- en doevragen op een rijtje... 

24-05-2019

Wat ... als ... vragen 

Zetten aan tot actie. Voorbeelden: 

  • Wat gebeurt er als we verder van de lichtbron staan? 
  • Wat gebeurt er als we geen gist toevoegen aan brood? 
Dit heeft een invloed op het plannen van de kinderen.

Hoe-vragen 

Zetten aan tot actie die zowel denken als doen impliceert. Voorbeelden:

  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat schaduw groter wordt? 
  • Hoe kun je de knikker in het blauwe vakje laten terecht komen? 

Begeleidende vragen die aanzetten tot verwoorden en argumenteren

Voorbeelden:

  • Wat denken jullie? 
  • Waarom denken jullie dat? 
  • Wat denken de anderen? 
  • Wat doen jullie? 
  • Waarom doen jullie dit? 
  • Wat zien jullie? 
  • Wat weten we nu allemaal? 
  • Hoe weten we dit? 

Geen goede onderzoeksvragen

Waarom vragen

Zijn geen goede onderzoekbare vragen, ze vragen om informatie of verklaringen. Voorbeelden:

  • Waarom zien we een schaduw? 
  • Waarom zit er gist in brood? 

Ja/neen-vragen 

Zijn evenmin geen goede onderzoeksvragen.

Bron: 
Onderzoeksreflector . (n.d.). Voorbeelden van vragen. Retrieved December 24, 2018, from https://www.onderzoeksreflector.be/didactiek/pk-model-pijlers-voor-de-leraardenk-en-doevragen/voorbeelden-van-vragen
Onderzoeksreflector . (n.d.-a). Reflectie & interactie . Retrieved December 24, 2018, from https://www.onderzoeksreflector.be/didactiek/pk-model-pijlers-voor-de-leraar/reflectie-interactie

© 2019 Van Hout G., Cromheecke L., 9000 Gent 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin