Enkele denk- en doevragen op een rijtje...
24-05-2019
Wat ... als ... vragen
Zetten aan tot actie. Voorbeelden:
- Wat gebeurt er als we verder van de lichtbron staan?
- Wat gebeurt er als we geen gist toevoegen aan brood?
Dit heeft een invloed op het plannen van de kinderen.
Hoe-vragen
Zetten aan tot actie die zowel denken als doen impliceert. Voorbeelden:
- Hoe kunnen we ervoor zorgen dat schaduw groter wordt?
- Hoe kun je de knikker in het blauwe vakje laten terecht komen?
Begeleidende vragen die aanzetten tot verwoorden en argumenteren
Voorbeelden:
- Wat denken jullie?
- Waarom denken jullie dat?
- Wat denken de anderen?
- Wat doen jullie?
- Waarom doen jullie dit?
- Wat zien jullie?
- Wat weten we nu allemaal?
- Hoe weten we dit?
Geen goede onderzoeksvragen
Waarom vragen
Zijn geen goede onderzoekbare vragen, ze vragen om informatie of verklaringen. Voorbeelden:
- Waarom zien we een schaduw?
- Waarom zit er gist in brood?
Ja/neen-vragen
Zijn evenmin geen goede onderzoeksvragen.
Bron:
Onderzoeksreflector . (n.d.). Voorbeelden van vragen. Retrieved December 24, 2018, from https://www.onderzoeksreflector.be/didactiek/pk-model-pijlers-voor-de-leraardenk-en-doevragen/voorbeelden-van-vragen
Onderzoeksreflector . (n.d.-a). Reflectie & interactie . Retrieved December 24, 2018, from https://www.onderzoeksreflector.be/didactiek/pk-model-pijlers-voor-de-leraar/reflectie-interactie